Claudine Pantohplet maakt voorstelling 'Geheel' voor Keti Koti viering

Bij De Steeg staan we open voor maatschappelijke onderwerpen. Waar we stil bij moeten staan, diaandacht verdienen. Keti Koti is zo’n onderwerp. Claudine Pantohplet, theatermaker, vertelt waarom theater dé manier is om dergelijke onderwerpen onder de aandacht te brengen.

‘’Er zijn grote verschillen in bijvoorbeeld wereldbeeld en levensbeschouwing’’, vertelt Claudine. ‘’Maar dat betekent natuurlijk niet dat samenwerken onmogelijk is. Ik geloof dat we elkaar niet altijd hoeven te overtuigen, maar dat we ons nieuwsgieriger mogen opstellen,’’ vervolgt ze.
Op jonge leeftijd was ze al geboeid door het leven op de planken. Ze begon met acteren bij de jeugdtheaterschool en De Noordelingen in Groningen. Uiteindelijk ging ze naar toneelschool RITSC in Brussel, waar ze het vak leerde. Ondanks de grote liefde voor het Belgische theater, keerde ze terug naar Groningen wegens de liefde voor haar vriend.

Claudine werkt nu ongeveer vijf jaar voor het theatergezelschap Theater Babel Rotterdam. Afgelopen zomer werd ze benaderd door De Steeg. Of ze een voorstelling wilde maken over Keti Koti. Vrij vertaald: keten gebroken. De viering van het einde van de slavernij. Ook een herdenkingsdag waarbij we stil staan bij de slachtoffers van deze geschiedenis. ‘’Ik was er persoonlijk niet zo zeer mee bezig, maar hoe meer ik me erin ging verdiepen, hoe belangrijker het voor me werd,’’ licht Claudine toe. Het liet haar nadenken, reflecteren. ‘’Het is niet enkel het verleden van de onderdrukten, het is het verleden van ons allemaal.’’

Deze boodschap wil ze dan ook overbrengen in haar nieuwe voorstelling ‘Geheel’. Het gaat over zes studenten. Verschillende opleidingen, verschillende achtegronden. Het doel: samenkomen. Dat proberen ze te doen door middel van koken. En niet zomaar een maaltijd: heri heri. Een gerecht dat werd gegeten door tot slaaf gemaakten in Suriname. Vandaag de dag bestaat het nog steeds en kent het vele variaties. ‘’Een maaltijd die de acteurs samen maken, waardoor ze elkaars verschillen én overeenkomsten ontdekken’’, vertelt Claudine.

Ze is dankbaar dat ze bij De Steeg de kans krijgt om met jongeren een voorstelling te maken over het slavernijverleden. Ook al was ze niet al te bekend met de organisate, haar eerste indruk was meer dan goed. ‘’Het is een thuis van en voor jonge mensen,’’ vertelt ze. Claudine onderschrijft dan ook het belang dat de jeugd kennismaakt met theater. Of het nou als acteur is, of als toeschouwer. ‘’Theater laat je op een andere manier naar de wereld kijken. De buitenwereld is vaak vastgelegd in structuren, afhankelijk van de sociale context. In het theater vallen deze structuren weg. Er is geen goed of fout: hier mag je nieuwsgierig zijn en blijven ontdekken.’’