Voorstellingen

Theater De Steeg raakt hart

Het Gevolg

Het Gevolg

Vanaf april speelt de nieuwe voorstelling Het Gevolg. 

Wiens waarheid volg je? Wat is waarheid, wat is nep, welke feiten geloof je en wat doe je als je niet meer wilt volgen? Zwijg je of kom je in opstand? Allemaal vragen die centraal staan in de voorstelling Het Gevolg. In de voorstelling loopt het experiment van een ambitieuze docent flink uit de hand. Hij wil op een originele manier uitleggen hoe fascisme en buitensluiting ontstond in de 2e wereld oorlog en hoe dit opnieuw zou kunnen plaatsvinden. Het spel dat hij daarvoor verzint, wordt door sommige leerlingen zo fanatiek gespeeld dat het totaal ontspoort.

Een paar jaar later proberen een paar oud-leerlingen het drama dat het experiment veroorzaakte te reconstrueren. Elke leerling heeft zijn eigen verhaal en zijn eigen waarheid. Wat is er echt gebeurd? Wie geloof je? Wie volg je? De leerlingen komen terecht in een verwarrend spel vol uitsluiting, met als inzet broederschap, solidariteit en geweld. Weet iemand nog wel waar de fantasie ophoudt en het echte leven begint? In Het Gevolg stapelen leugens en geheimen zich steeds verder op.

Het Gevolg is een spannende voorstelling waar de jonge toeschouwers de hele tijd tussen verschillende waarheden heen en weer worden geslingerd. Waar de personages een beroep doen op de sympathie van de toeschouwer, door uit te leggen waarom ze hebben gedaan wat ze hebben gedaan. Wie neemt de verantwoordelijkheid? Wat zijn de consequenties en hoe draag je die?  In het gesprek na afloop van de voorstelling worden jongeren persoonlijk bevraagd hoe zij in dergelijke situaties hadden gehandeld. 

Het Gevolg is geïnspireerd op Het Experiment van HNTjong en de Duitse hitfilm Die Welle. 

#ikgenietmesuf

#ikgenietmesuf

Het algemene beeld van studenten is dat ze continu aan het feesten en flirten zijn, dat ze nachten doorhalen met vrienden en het gezellig hebben met huisgenoten, dat ze actief zijn in commissies en verenigingen en tussendoor een beetje studeren. Je studietijd is de tijd van je leven! Je geniet je suf! Toch?!

#kijkmijeensgoedgeluktzijn

#kijkmijeensgoedgeluktzijn

Generatie Z, de generatie die nu jong is. De generatie die bijna altijd en overal digitaal verbonden is en zich dus nooit echt eenzaam kan voelen. De generatie van de toekomst. De generatie die alles kan, alles mag en alles wil. De generatie met de wereld aan de voeten en alle mogelijkheden binnen handbereik. #kijkmijeensgoedgeluktzijn. Toch?!

Wat doe jij?

Wat doe jij?

Wat doe jij? is inspringtheater in de klas: een theatrale workshop waarbij leerlingen samen met de acteurs verschillende scenario’s uitproberen. Het thema daarbij is (digitaal) pesten. De tafels en stoelen gaan aan de kant en de acteurs spelen een korte scène, waarin duidelijk sprake is van een pest-situatie en waarin de verschillende partijen die hier een rol in spelen herkenbaar worden neergezet. De spelleider nodigt de leerlingen vervolgens uit om te reageren: ben je het eens met wat hier gebeurt? Wat zou je kunnen doen om het op te lossen? Samen met de acteurs proberen de leerlingen hun suggesties uit.

"Een leuke manier om leerlingen bewust te maken van hoe dingen kunnen gaan. Ze denken mee om oplossingen te verzinnen en dat vond ik erg goed."

Geh@ckt

Geh@ckt

Geh@ckt is een voorstelling over kritisch en veilig gebruik van (social) media en vooral over het fenomeen sexting: het verzenden/ontvangen van seksueel getinte teksten, foto’s en filmpjes. Iedereen heeft een mobieltje op zak en alles wordt vastgelegd en gedeeld. De ‘normale’ momenten, maar ook de intieme. En jongeren zijn impulsief. Als ze een keer flink boos zijn, of niet nadenken over de consequenties, zijn ze maar één klik verwijderd van een catastrofe.

#onderhuids

#onderhuids

Charlie staat op het dak van de school. Het is hoog, heel hoog. De leerlingen op het schoolplein lijken wel mieren. Ze zien haar niet. Nog een klein stapje, dan houdt het pesten op. Heeft ze eindelijk rust. Eén klein stapje maar. “Spring voor een trein slet!” Nee, áls ze springt, dan springt ze van het dak van de school! Verandert ze het plein in een crime-scène. Dan moeten ze op zoek naar sporen, naar het verhaal. Haar verhaal.

"Ik wist dat het acteurs waren, maar eigenlijk was het mijn eigen verhaal dat ik zag"